Wegańskie zamienniki jajka

Kochani, wiem, że dla wielu z was jednym z największych problemów w przejściu na dietę wegańską lub opartą o nieprzetworzone produkty roślinne jest wykluczenie ze swojego jadłospisu jajek. Jak coś upiec, gdy w większości przepisów to właśnie jajko jest istotnym składnikiem? Nie ukrywam, temat dość trudny, jednak nie aż tak skomplikowany, jak nam się wydaję. Podstawą jest zmiana myślenia, uwierzenie, że wszystko jest możliwe i nie poddawanie się po pierwszej porażce - każdemu się zdarzają, nawet mnie. A wegańskie zamienniki jajka istnieją i na pewno nieświadomie macie je w swojej kuchni.


Każdy wegański kucharz/kucharka ma swoje ulubione zamienniki jajka. Według mnie najbardziej wdzięcznym produktem jest tzw. "jajko lniane" i mąka ziemniaczana. Oba te produkty są dość neutralne, nie nadają wyraźnego smaku (z jajka lnianego bym zrezygnowała, jeśli jesteście bardzo mocno "wyczuleni" na smak lnu, ja go w wypiekach nie wyczuwam). 

Bardzo prostymi i bezpiecznymi zamiennikami jajka są także wszelkiego rodzaju owoce - banany, musy jabłkowe, musy brzoskwiniowe i warzywne puree. Niestety, nadają one ciastu własny smak i słodycz, więc nie we wszystkim możemy je wykorzystać. 

Wydaję się wam to wszystko skomplikowane? Oczywiście, niełatwo jest upiec coś wegańskiego z przepisu zawierającego jajka, ale obiecuję wam, że z czasem będzie już z górki. Będziecie patrzeć na przepis nie-wegańskie, a w głowie jednocześnie będzie się rodził jego wegański odpowiednik. Wiem, co mówię, sprawdziłam to na sobie :)

Aby wam pomóc w tworzeniu własnych wegańskich przepisów stworzyłam tabelkę najbardziej popularnych zamienników jajka. Mam nadzieję, że wam się przyda. 
Owocnego pieczenia!


Tworząc tabelkę wykorzystałam własne doświadczenie i informacje zawarte na dwóch stronach - www.wikihow.com i www.mamaalergikagotuje.pl.

Komentarze

  1. Dzięki :) b.pomocna tabelka :) nie unikam jajka jak ognia ale jeśli gdzieś mogę je pominąć lub zastąpić to jak najbardziej z tego korzystam. Najczęściej używam dyniowego/jabłkowego/bananowego puree.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że się przyda, bo troszkę pracy mnie to kosztowało :) buziak!

      Usuń
  2. Świetne zestawienie :). Bardzo się przyda!

    OdpowiedzUsuń
  3. Chętnie skorzystam! Ja jajka jem, ale czasem z nich rezygnuje w przepisach, korzystając najczęściej z bananów lub siemienia lnianego :) Ostatnio zrobiłam wegańskie muffinki bez jajek i nawet ich niczym szczególnym nie zastąpiłam - dodałam po prostu proszek do pieczenia. Muszę przyznać, ze wyszly genialne! Jutro wrzucam przepis na bloga :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, wielu ludzi myśli, że bez jajek nie można niczego upiec, a jak już to nasze ciasto straci na smaku. Nic mylnego - wielokrotnie podkładałam wegańskie wypieki nie-weganom, którzy mówili, że moja dieta jest "ble". Jedli aż im się uszy trzęsły ;p

      Usuń
  4. CZyli mąkę ziemniaczaną mogę dodać do pieczywa drożdzowego np. na chałkę by było bardziej puszyste? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, ale nie zawiele. Szczerze, jeśli robić ze zwykłej pszenicy to nie potrzebujesz niczego do puszystości - drożdże zrobią swoje :)

      Usuń
  5. CZy do ciata drożdżowego mogę dodać proszek do pieczenia by było bardziej puszyste?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odważny pomysł, ale zbędny. Drożdże + gluten + puszyste ciasto.

      Usuń
  6. Co jest zlego w jajkach? To nie jest ironia czy jakas zlosliwosc tylko czysta ciekawosc :) i z tego co wiem to weganie nie pija mleka wiec w tych plynach do nalesnikow jest blad. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Chodzi tu o mleko roślinne
    Nie jestem weganką, tylko jestem na diecie roślinnej. I to ze względu na zdrowie.
    Co w jajkach jest złego? Nic, tylko, że posiadają białko zwierzęce. Odsyłam do pozycji dr Campbella "Nowoczesne zasady odżywianie.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ile diet tyle opinii. Ostatnio słyszałem o dicie, która polega na jedzeniu tylko mięsa

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

instagram