Orientalna sałatka z pieczonej dyni hokkaido, awokado i czarnej soczewicy (wegańskie, bezglutenowe)

Kalendarz pokazuję nam początek jesieni, na targach królują już dynie, śliwki i jabłka. Czas powoli więc zapomnieć o lecie i wprowadzić do kuchni zupełnie inne smaki i potrawy. Proponuję rozpocząć jesień w nieco bardziej orientalnym stylu i postawić na niezwykle orzeźwiającą sałatkę z pieczonej dyni hokkaido, awokado i czarnej soczewicy. Wegańskie i bezglutenowe danie, które według mnie idealnie łączy w sobie smak nastającej jesieni i odchodzącego właśnie lata.


Uwielbiam dynię i gdyby nie jej widok, zapewne nie ucieszyłby mnie koniec lata. Nie lubię zimna i deszczu, a niestety często nasza polska jesień nie jest tą piękną, złotą jesienią, nad którą zachwycają się poeci. Jest smutno, szaro i wietrznie. Próbując myśleć pozytywnie, powtarzam sobie - koniec czegoś to początek nowych możliwości. Wiem, że tak jest. Jesień daje nam tyle kulinarnych dobroci, że aż trudno na nią narzekać - śliwki, jabłka, dynie, grzyby (kurki!), topinambur... 
Tyle dobroci!
Trzeba więc godnie powitać jesień. 
Może w tym roku będzie łaskawa?
Na powitanie jesieni zrobiłam więc pyszną orientalną sałatką z pieczonej dyni hokkaido, awokado i czarnej soczewicy. Po takim cudownym posiłku pomyślałam "może wcale jesień nie taka straszna?".


wegańskie bezglutenowe

Orientalna sałatka z pieczonej dyni hokkaido, awokado i czarnej soczewicy

(2 porcje)

- 1/2 upieczonej dyni hokkaido - pieczemy ją i jemy ze skórą --> jak upiec dynię
- 1/2 szklanki czarnej soczewicy
- duża garść kolendry
- 2 garście rukoli
- 1 duże dojrzałe awokado
- sok z 1/2 limonki
- sól
- do podania: podprażone na suchej patelni orzechy laskowe
  1. Awokado kroję w kostkę, skrapiam cytryną i lekko sol. Całość mieszam, przykrywam folią spożywczą i pozostawiam na min. 1 h aby smaki się połączyły.
  2. W 1 szklance  lekko osolonej wody gotuję czarną soczewicę, (ok. 30 min.).
  3. W misce przygotowuję sos vinegrette z dodatkiem limonki*. Do gotowego sosu wrzucam rukolę, kolendrę i soczewicę. Całość dokładnie mieszam.
  4. Przekładam wszystko do talerzy. Na górze układam kawałki upieczonej dyni i awokado. Całość posypuję pokrojonymi na mniejsze kawałki orzechami laskowymi.
Smacznego!

*Sos vinegrette z dodatkiem limonki
- 1 łyżka soku z limonki
- 4 łyżki oliwy
-  szczypta soli morskiej
-  świeżo zmielony pieprz
  1. Wszystkie składniki dokładnie mieszam. Próbuję i w razie potrzeby daję więcej oliwy lub limonki.


Owsianka migdałowa z karmelizowaną brzoskwinią (wegańskie, bezglutenowe, bez cukru)

Pomysłów na owsiankę chyba nigdy dość! Dzisiaj prezentuję Ci moje ostatnie śniadaniowe odkrycie, które uzależniło mnie swoim wyjątkowy smakiem - owsiankę migdałową z karmelizowaną brzoskwinią. To idealne śniadanie dla tych, co kochają smak migdałów. Jednocześnie danie to świetnie się sprawdzi na poranek dla tych chcących odżywiać się zdrowo, bez rafinowanego cukru, wegańsko i bezglutenowo. Smaku i aromatu tej owsianki na długo nie zapomnisz!


O ważności jedzenia pełnowartościowych, sycących śniadań pisałam tutaj. Osobiście nigdy nie pomijam śniadania i są ono stałym punktem mojego dnia. To czas dla mnie i mojego organizmu, by się obudzić, rozruszać i nabrać sił na cały dzień. Wolę wstać 15 min wcześniej i kosztować się pysznym, sycącym i energetyzującym daniem, niż w pośpiechu wrzucać coś przypadkowego do mojego organizmu. 

Ostatnio jednym z moich ulubionych śniadań jest owsianka migdałowa z karmelizowaną brzoskwinią. Pyszna, aromatyczna miska roślinnego zdrowia, która sprawia, że od razu budzę się z porannego otępiania. Co więcej, cudowne połączenie migdałów, soczystych brzoskwiń i słonecznika tworzy tak wyśmienitą kompozycję smaków, że momentalnie uśmiech pojawia się na mojej twarzy i już wszelkie trudności dnia nie wydają mi się takie straszne, jak przed chwilą.

Musisz spróbować tej wegańskiej, bezglutenowej i bez cukrowej owsianki i to szybko, gdyż brzoskwinie już znikają z naszych ryneczków!



Owsianka migdałowa z karmelizowaną brzoskwinią wegańskie, bezglutenowe, bez cukru roślinna kuchnia
wegańskie, bezglutenowe, bez cukru

Batoniki owsiane z mango i chia (wegańskie, bezglutenowe, bez cukru, bez pieczenia)

Takie słodycze lubię najbardziej! Lekkie, a jednocześnie sycące, pełne zdrowia! Przedstawiam Ci jedną z moich ulubionych słodkich przekąsek, do których wykonania nie potrzeba piekarnika - batoniki owsiane z mango i chia. W pełni wegańskie i bezglutenowe, w dodatku słodzone jedynie występującymi w nich daktylami i mango. Musisz ich koniecznie spróbować!


Słodycz, którą możesz zabrać ze sobą wszędzie - do szkoły, pracy czy w podróż. Jednocześnie to idealna przekąska dla Twojego dziecka, która pomimo słodkiego smaku jest tysiąckroć lepsza od kupnych słodyczy, których skład daleki jest od ideału. W przeciwieństwie do nich, słodycz ta obfituję w masę wartości odżywczych, tak nam potrzebnych, a szczególnie rozwijającym się organizmom naszych dzieci. Wegańskie i bezglutenowe batoniki, w których wykorzystałam słodkie i dojrzałe mango. Jego smak uzupełniłam ziarnami. Chia pełnią tu funkcje zdrowotne, ale także scalającą batonikową masę. 

To słodycz, którą powinien spróbować nie tylko fascynat zdrowej żywności, ale każdy! 

Batoniki owsiane z mango i chia weganskie, bezglutenowe, bez cukru, bez pieczenia blog roślinny kuchnia wegańska
wegańskie, bezglutenowe, bez cukru, bez pieczenia

Recenzja - "Sztuka fermentacji" Sandor Ellix Katz

Powoli temat fermentacji i kiszenia robi się bardzo popularny. Współczesne społeczeństwa wracają do korzeni - metod i przepisów przekazywanych sobie z pokolenia na pokolenie. Dla wielu z nas temat tak dobrze znany naszym babciom wydaje się być istną czarną magią. Czy tak rzeczywiście jest? Na te pytania odpowie nam na pewno "Sztuka fermentacji" Sandora Ellixa Katza, nowa pozycja wydawnictwa Vivante.





Ptasie mleczko z chia o smaku Bellini (wegańskie, bezglutenowe, bez cukru)

Ptasie mleczko z chia może mieć tyle wersji, ile podpowiada nam nasza wyobraźnia! Dziś końcowoletnia wersja mojego blogowe hitu - ptasie mleczko z chia o smaku Bellini. Drinku, który osobiście uwielbiam i który przypomina mi, że lato powoli dobiega końca... Lekkość ptasiego mleczka połączona z winem musującym tworzy niezapomnianą kompozycję.


Bellini, klasyczny drink składający się z musu ze świeżych brzoskwiń i wina musującego prosecco. Pochodzi on w Włoch, a że tam spędziłam kilka ostatnich tygodni, nie mogłam się powstrzymać, by nie stworzyć wersji ptasiego mleczka z chia właśnie we włoskim stylu

Dodatek wina musującego do deseru dodaje mu jeszcze większej lekkości i delikatności. Prosecco nie jest tu aż tak wyczuwalne, jednak wspaniale uzupełnia smak pozostałych składników, szczególnie brzoskwiń. Pamiętaj jednak, że brzoskwinie muszę tu być jak najbardziej miękkie, słodkie i soczyste. Prawdziwe Bellini powinno robić się z dojrzałych owoców, tak samo i ptasie mleczko o smaku Bellini.

Możesz pominąć dodatek prosecco, zamieniając je na taką samą ilość mleka roślinnego. Nie radziłabym Ci jednak tego robić. Stracisz wiele na smaku. Do Bellini potrzeba bąbelków, jak do mojito mięty... Jeśli nie chcesz specjalnie kupować wina musującego, poczekaj ze zrobieniem tej wersji ptasiego mleczka z chia, dopóki nie zostanie Ci resztka alkoholu po jakiejś domowej imprezie. :)


wegańskie, bezglutenowe, bez cukru

Carpaccio z buraka z pistacjami (wegańskie, bezglutenowe)

Proste w wykonaniu, wybitnie pyszne wegańskie carpaccio z buraka z pistacjami, olejem arganowym i octem balsamicznym. Danie, które jest dowodem na to, że ideał tkwi w prostocie!


Są takie potrawy, które niesamowicie smakują, pomimo że do wykonania nie wymagają wielu składników i dużego nakładu pracy. Osobiście uważam, że właśnie te dania należą do tych wybitnych, gdyż niełatwo z czegoś prostego wyczarować coś wyśmienitego. Takim wybitnym daniem jest niewątpliwie wegańskie carpaccio z pieczonego buraka z pistacjami, olejem arganowym i octem balsamicznym. Te kilka niepozornych składników tworzy niesamowicie pyszną kompozycję, która wielokrotnie podbiła podniebienia moich gości.

Szukacie prostego, a jednocześnie pysznego dania na imprezę czy święta? Koniecznie sięgnijcie po poniższe carpaccio z buraka. Nie zawiedziecie się! Smakuje nie tylko weganom. :P

Carpaccio z buraka z pistacjami wegańskie, bezglutenowe blog kulinarny
wegańskie bezglutenowe

Trufle chałwowe z ciecierzycy (wegańskie, bezglutenowe, bez cukru)

Co jeszcze, oprócz hummusu, można wyczarować z ugotowanej ciecierzycy? Burgery? Pudło! Paszteciki? Pudło! Hmmm... Podpowiem Ci. Coś słodkiego, mocno sezamowego... Coś, co smakiem przypomina chałwę, a jest od niej o wiele zdrowsze. W dodatku nie zawiera ani grama cukru! Już Ci ślinka cieknie? Nie dziwię się. :) Zapraszam Cię na banalnie proste w wykonaniu, wegańskie i bezglutenowe trufle chałwowe z ciecierzycy.


Trufle chałwowe z ciecierzycy to idealna, zdrowa przekąska, która zachwyci niejednego wielbiciela słodyczy. W dodatku wykonasz ją zaledwie w 10-15 min i potrzebujesz do tego jedynie kilku składników. Trufle te polubią przede wszystkim wielbiciele sezamu i chałwy. Szczególnie, Ci będący na diecie. Te zdrowe kulki spokojnie zastąpią im ową bardzo kaloryczną słodycz. Co więcej, zawierają masę pełnowartościowego roślinnego białka, tak potrzebnego tym, dbają o linie. Zdrowa, sycąca i wysokobiałkowa słodycz - może być coś bardziej idealnego?

wegańskie, bezglutenowe, bez cukru

Migdałowe muffiny z brzoskwiniami (wegańskie, bezglutenowe, bez cukru)

Brzoskwinie! Już niedługo zaczną znikać lokalnych ryneczków, dlatego to właśnie pora by po nie sięgnąć. Może w postaci niezwykle głębokich w smaku migdałowych muffin z brzoskwiniami? Wegańskiej i bezglutenowej słodyczy, która nie zawiera ani grama rafinowanego cukru. Cudowne połączenia migdałów i brzoskwiń sprawi, że niejeden miłośnik słodkości znajdzie się w siódmym niebie...


Sezon na brzoskwinie powoli dobiega końca. Trzeba więc go wykorzystać, ile się da, gdyż to właśnie sezonowe brzoskwinie są najlepsze. Szczególnie te sierpniowe... Eh... o nich musimy już powoli zapomnieć...  

Dzisiejszy rynek spożywczy nauczył nas, że brzoskwinie są dostępne cały rok. Wielu z nas zapomniało, że istnieje coś takiego jak kalendarz sezonowy warzyw i owoców i to nim najbardziej powinniśmy się kierować, ustalając menu naszej rodziny. To właśnie sierpień i wrzesień jest czasem, gdy powinniśmy sięgać po brzoskwinie. Nie tylko są najpyszniejsze, ale i najzdrowsze. Jedzmy je więc teraz jak najczęściej. Może w formie niezwykle zdrowych, nie zawierających rafinowanego cukruwegańskich i bezglutenowych migdałowych muffin z brzoskwiniami? Babeczki te będą idealnym pomysłem na śniadanie, II śniadania a także na podwieczorek. Zasmakują każdemu - zarówno temu małemu jak i dużemu wielbicielowi słodyczy.


Migdałowe muffiny z brzoskwiniami weganskie, bezglutenowe, bez cukru
wegańskie, bezglutenowe, bez cukru 

Krem z topinamburu z gruszka (wegańskie, bezglutenowe)

Co powiecie na to, by postawić dzisiaj na topinambur? Warzywo niepozornie wyglądające, kryjące pod skórą bogactwo smaków i aromatów oraz masę wartości odżywczych. Dziś na blogu w formie niesamowicie pysznego i prostego w wykonaniu, wegańskiego kremu z dodatkiem słodkiej gruszki. Całość tworzy tu cudowne połączenie smaków, którego warto spróbować! 


Dziś na blogu główną rolę gra topinambur. Warzywo, które nie tak dawno pojawiło się na polskich stołach. Na razie nieśmiało, jednak mam nadzieję, że coraz odważniej będziemy używać go w naszych daniach. Tym bardziej, że topinambur wcale nie jest nowością w polskiej kuchni. Kiedyś był on bardzo popularny na Śląsku, głównie dzięki zdolnością przetrwania nawet 30 st. mrozu. Dziś ta cecha topinamburu nie jest nam za bardzo przydatna, jednak ma on jeszcze inne właściwości, które powinny przekonać Was do uwzględnienia go w swojej kuchni. Może właśnie w postaci pysznego wegańskiego i bezglutenowego kremu z topinamburu z gruszką?

A co warto wiedzieć o topinamburze?

  • Zawiera on naturalny probiotyk, czyli inulinę, pomagającą utrzymać florę bakteryjną naszych jelit w najlepszej kondycji. Inulina zwalcza zaparcia i zapobiega ich powstawaniu. Jednocześnie obniża poziom glukozy we krwi, dlatego topinambur jest wręcz idealny dla diabetyków. (Topinambur nie zawiera skrobi!)
  • Jest niezwykle bogaty w żelazo - kilka bulw pokrywa dziennie zapotrzebowanie!
  • Zawarty w nim potas pozytywnie wpływa na umysł i koncentrację, a także reguluje ciśnienie tętnicze. Krzemionka dba o wygląd naszej skóry i paznokci oraz dłuższe zachowanie młodości. :) Natomiast, witaminy z grupy B wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Oprócz tego, topinambur zawiera mnóstwo makro i mikroelementów.
  • Topinambur jest idealny dla osób będących na diecie, gdyż zawiera dużo błonnika. Co więcej, warzywo to pomaga oczyścić nasz organizm z toksyn, co jest niezwykle przydatne przy kuracjach odchudzających.

Jak sami widzicie, warto sięgnąć po topinambur. Powinni uśmiechnąć się do niego serdecznie szczególnie diabetycy. Warzywo to idealnie zastąpi im pospolite ziemniaki.

Jeśli nie jedliście nigdy topinamburu, na początek polecam poniższy przepis na banalnie prosty krem. Na pewno Wam zasmakuje!

Krem z topinamburu z gruszka weganskie, bezglutenowe blog roślinny
wegańskie, bezglutenowe

Pianka porzeczkowa na biszkoptowym spodzie (wegańskie, bezglutenowe, bez cukru)

W powietrzu czuć już koniec lata... Jest ono moją ulubioną porą roku, więc pragnę je przytrzymać przy sobie jak najdłużej. Stworzyłam więc ciasto, które w pełni oddaję tą cudowną porę roku, zarówno lekką strukturą jak i odświeżającym smakiem. Może masz ochotę spróbować kawałku mojego lata w formie wegańskiej i bezglutenowej pianki porzeczkowej na biszkoptowym spodzie? 


To niezwykle lekkie ciasto, które zasmakuje każdemu smakoszowi letnich smaków. W dodatku jest to bez cukrowy deser, którego słodycz nie paraliżuje naszych kubków smakowych. Przeciwnie, delikatnie muska nasze podniebienie. Biszkopt łączy się tu wspaniale z lekką porzeczkową pianką, uwieńczoną na wierzchu wyraźnym, lekko kwaskowatym musem z czarnej porzeczki. Całość tworzy wręcz nieziemską kompozycję!


wegańskie, bezglutenowe, bez cukru

Czekoladowa kostka z malinami (wegańskie, bezglutenowe, bez cukru)

Czekolada i maliny? Dla mnie połączenie idealne! Musiałam więc wykorzystać je w cieście, tym bardziej, że sezon na maliny dobiega końca. Co powiecie więc na wegańską, bezglutenową, czekoladową kostkę z malinami? Tak pyszną, że aż trudno uwierzyć, że nie ma w sobie ani grama cukru!


To wyjątkowe ciasto, idealne dla tych, którzy tak jak ja kochają maliny i czekoladę. To również ciasto, które oprócz smaków łączy w sobie dwie wspaniale współgrające tekstury. Niemożliwym się wydaje, że to jednocześnie zdrowa słodycz, która oprócz smaku wpływa pozytywnie na nasz organizm. 

Ta czekoladowa kostka z malinami to słodka przyjemność, którą mogą od czasu do czasu raczyć się nawet osoby będące na diecie. Przecież każdy potrzebuje w życiu odrobiny słodyczy. I to nie byle jakiej! :)

Czekoladowa kostka z malinami weganskie, bezglutenowe, bez cukru
wegańskie bezglutenowe bez cukru

Curry z mango i bakłażanem (wegańskie, bezglutenowe)

Delikatnie słodkie i kwaskowate, pikantne i równocześnie niezwykle orzeźwiające... Wegańskie curry z mango i bakłażanem z dodatkiem intensywnego w smaku, chrupiącego tofu. To curry, którego smaku długo się nie zapomina!


Uwielbiam dojrzałe mango, więc gdy tylko pojawia się na półkach sklepowych kupuję kilka sztuk i szaleje kulinarnie. Oczywiście, części nie zdążę nawet wykorzystać, bo zazwyczaj zostaje pochłonięta saute... 
Niestety, przez większość roku, w sklepach można kupić jedynie mango niedojrzałe. Na szczęście i na nie są sposoby!
Co zrobić by mango nam szybciej dojrzało
Ja wkładam je do papierowej torebki z jabłkiem lub bananem lub stawiam na słońcu w towarzystwie tych. Metoda ta zawsze działa! Dojrzałe mango przekładam do lodówki i wykorzystuję wciągu kilku dni.

Jak poznać, czy nasze mango jest dojrzałe?

  • Dojrzałe mango powinno być miękkie i posiadać jędrną, błyszczącą się, nielepiącą się czerwono-pomarańczowo-zieloną skórkę.
  • Pod naciskiem palca miąższ owocu powinien się ugiąć.
  • U dojrzałego mango przy samej szypułce wyczuwalny jest intensywny, przyjemny zapach.

A jeśli już mamy w swojej kuchni dojrzały owoc, nic nie stoi już na przeszkodzie, by wykorzystać je do pysznego, wegańskiego curry z mango i bakłażanem!

Curry z mango i bakłazanem weganskie, bezglutenowe roślinna kuchnia wegański blog
wegańskie bezglutenowe